الأربعاء، 6 مارس 2013

قصص منسية

قصص منسية

1- نوبة رجوع

قصة كان نفسي أكتبها، فكرت كثير قوي في تفاصيلها، خاصة بعد ما شدني من إيدي العسكري إللي مدفون في الأرض، ونفسه يقوم من رقدته، وإللي قدرت أفهم من التفاصيل الكثيرة إللي قريتها عنه،  وإللي سمعتها منه، إنه مات علشان يحميني أنا.. مش بس مرة واحدة لكن كمان مرات عديدة، ومش بس في مكان واحد،  لكن في عدة أماكن، وفي كل مرة كان بيقوم تاني ويرجع يدافع عني – أنا -  من جديد، لكن المرة ده ومن ساعة ما اتمنعت نوبات الرجوع، وفضلوا عليها موسيقى اللواء محمد عبد الوهاب، وهو راقد حزين كان نفسي قوي أساعده بإني أكتب قصته، لكن المشكلة كانت في إني عاجز حقيقي عن إني أحول كلمات القصة لنوبة رجوع... فإيه فايدتها بالنسبة له.
2- جمل في سوق الحمير

أنا كنت الجمل دا بحبه قوي، ومتعاطف معاه جدا؛ لأن موقفه كان صعب قوي، إزاى يقدر يفهم حمير إنه مش منهم، وإزاى يقدر يخرج من سوق الحمير من غير ما يخلي حد يشتريه؛  الشرط الوحيد اللازم علشان الحمير تخرج من السوق..
حاولت أشرح المشكلة لكل إللي قابلني.. اتصلت بكل مسؤول ممكن أوصل له.. استجرت بكل الجرايد اليومية والأسبوعية -  يمكن حد يتعاطف معاه أو معايا، ويقدر يتبنى قضيته أو قضيتي، لكن كل دا توقف أمام عقبة مالهاش حل وسؤال مالهوش جواب.. إزاى الجمل دا أصلا دخل سوق الحمير؟؟!!.. حاولت ألاقي تفسير يحل المعضلة ده، وفي الآخر مالقتش قدامي غير ربنا، فنسيت القصة وعشت.
3- المسجونة

كُنت نايم على السرير، الساعة كانت 3 بعد نص الليل، التليفون إللي رن صحى جوايا اهتمام غير عادي، رديت بصوت شبه جاد كانت هى هناك وسهرنا للصبح.
كان نفسي قوي أحكي قصتي معاها.. إزاى ابتدت، وإزاى تطورت.. طبعا ماكنتش هتكلم عن النهاية لإنها لسه ماجتش أو من وجهة نظرى مافيش للقصة نهاية، لكن فجأة اختفت، اِكْتَشَفِتْ واكْتشفتُ إن عادات المجتمع ماتسمحش ليها بالكلام فماتت في السر....  كانت الساعة 3 بعد نص الليل لما التليفون رن وصحى جوايا اهتمام مفاجئ بالحلم..
4- الخلق

من ساعة ما قريت عن آدم وأنا نفسى أكتب قصته مش زى ماجت فى الكتب القديمة "المقدسة" –عايش في جنة ونعيم.. أكل ومرعى.. ماشي ملط، يعمل إللي يعمله في الوقت إللي عايزه.. لكن زى ماعشتها أنا في الحقيقة.. إزاى كان عايش في سجن التعليمات – كل يوم- وخايف يخالف التعليمات ليعاقب بالطرد، إزاى كانت بتبقى حواء – الشجرة - نايمه جانبه – عود بان- وخايف يحرك إيديه مجرد حركة بسيطة – يقطف ثمرتها- ويضمها لصدره ليشوفه ملاك الرب الحارس ويعاقبه.. إزاى لما رفض التفاح الأمريكاني في يوم من الأيام، اتعمل له ملف في مباحث أمن الدولة، واطرد من رحمة الرب، وعاش الباقي من عمره على القهاوي، وفي الطرق سواح، حياة تراجيدية مقرفة.. كان نفسي أكتبها، لولا إني مش بحب الدموع من ساعة مادقتها وأنا بابوس آدم.
5- الدقائق الخمسة الأخيرة قبل أن أشنق نفسي

أغنى خمس دقائق ممكن أعيشها أو يعيشها أى إنسان.. ساعتها كان ذهني حاضر بشكل غريب، قدرت أفتكر كل إللي حصل لي في حياتي.. من أول ما كنت نبتة صغيرة جدا جوه رحم أمي،  لحد ما خدت قرار إنى أعلق نفسى فى الحبل وأتهز زى الغسيل يمكن تنشف أحزاني، موقف غني جدا،  كان نفسي أسجله في ورقة بيضا بقلم أسود،  لكن ماكانش عندي الفرصة لأن الحبل إللى متعلق في السقف وبيتهز بيناديني؛  علشان أنا لآخر أتعلق فيه وأتهز.

هناك 7 تعليقات:

  1. فارس الحياة
    اخى ماهر مجموعة قصصية مثيره للاهتمام تجبر ابو الهول على الكلام احسنت فيها ولكن لى اعتراضات اخلاقية على بعض الجمل فى السينفونيه الرابعة الخلق سا اكتبها فيما بعد وكل املى ان ترجعها انت بنفسك
    بجد لامست الواقع باستعارتك القويه
    دمت بخير
    دمت مبدع
    http://www.nus-sa.com/vb/showthread.php?t=504

    ردحذف
  2. اخى فارس
    اولا شكر خاص لانك اهتميت بالرد .. وبرضه شكر خاص لانك ابديت اعجابك بالنص
    ثانيا .. فارس الحياة انا شايف ان النوازع الاخلاقية عندك عامله لك مشكلة هههههههههههههههههه
    … انا الحمد لله معنديش نفس النوازع لذلك يهمنا طبعا نتعرف على نوازعك الاخلاقية علشان نرد عليها ، لا الصح علشان نفهمها بس .
    ثالثا .. نصيحة بقى اخويا .. الادب كلما اتسعت افق قراءته كلما استفدت … معنى وانتاجا .. لا تجعل محظوراتك الاخلاقية خاصة اذا كانت مفتعلة بفعل مجتمعات مريضة تؤثر كثيرا فى انتاجك … انتظر ما قد رايته غير اخلاقى فى القصة
    رابعا .. اكرر شكرى لك
    تحياتى

    ردحذف
  3. محمد حلمى مخلوف
    خي العزيز ماهر كنت أتمني اقرأ نص زي نجم مثلا بس معلش انا ضد كتابة السرد بالعامية ممكن الحوار لكن السرد انا ضده بشدة وهذا رأيي ولك مطلق الحرية فالنصوص ملكك وانت المتصرف الوحيد فيها نقدنا لا يعتبر تقليلا من شأن نصوصك
    مودتي وتقديري
    http://www.nus-sa.com/vb/showthread.php?t=504

    ردحذف
  4. اخى العزيز مخلوف
    نحن لسنا فى مجال اثبات حقوق الملكية وحرية الشأن فى التعامل مع النصوص ، نحن فى مجال نقد نص ادبى ورفض شكل كتابة لذلك كنت أفضل أن ارى لماذا ترفض وجود سرد باللهجة العامية .. الاسباب … مشكلة كل اللى بيرفض كتابة سرد بالعامية تدور حول الوحدة العربية … والحفاظ على اللغة العربية الفصحى … (اذا كان عندك سبب أخر سيكون ذلك محل سعادة أن نعرفه) … وهى اسباب تسقط بمجرد النظر دون مناقشة اساسا …فنظرة بسيطة على المشهد السياسى العربى رغم فصحانا تكفى كى نعرف ان الوحدة تنشأ بعوامل اخرى غير اللغة التى قد تساعد لكنها ليس هى العامل الحاسم او المؤثر… اما عن قضية الحفاظ على فصحانا (وهى قضية غامضة على الكثير ) فان الشعر يكتب باللغة العامية منذ عشرات السنين ان لم اقل المئات ومع ذلك ظلت فصحنا كما هى وموجودة (طبعا تتطور .. تموت فيها كلمات وتدخلها كلمات ) …
    اخى محمد … انا احترم جدا رايك وافهمه فى اطار ما يثار حول ذلك .. اتمنى لك التوفيق الدائم
    تحياتى

    ردحذف
  5. فارس الحياة
    اخى ماهر اذا كان لى نقد لك فلن اقوله لعدم تخصصى
    ولكن
    اكثر ما يغضبنى فى هذا الكون تدنيس المقدسات
    فى الاقطوعه الربعه
    [quote][4- الخلق
    من ساعة ما قريت عن آدم وأنا نفسى أكتب قصته مش زى ماجت فى الكتب القديمة "المقدسة" –عايش في جنة ونعيم .. أكل ومرعى .. ماشي ملط ، يعمل إللي يعمله في الوقت إللي عايزه .. لكن زى ماعشتها أنا في الحقيقة .. إزاى كان عايش في سجن التعليمات –كل يوم- وخايف يخالف التعليمات ليعاقب بالطرد ، إزاى كانت بتبقى حواء –الشجرة- نايمه جانبه –عود بان- وخايف يحرك إيديه مجرد حركة بسيطة – يقطف ثمرتها- ويضمها لصدره ليشوفه ملاك الرب الحارس ويعاقبه .. إزاى لما رفض التفاح الأمريكاني في يوم من الأيام اتعمل له ملف في مباحث أمن الدولة واطرد من رحمة الرب وعاش الباقي من عمره على القهاوي وفي الطرق سواح حياة تراجيدية مقرفة ..كان نفسي أكتبها لولا إني مش بحب الدموع من ساعة مادقتها وأنا بابوس آدم./quote]
    لا اعرف بما تقصد ان تصف الكتب المقدسة بالقديمة وماذا تقصد بتشبيهك النظام الحاكم بالرب
    اعلم ان لك اسقاط سياسيى رائع يروقنى كثيرا ولكن اخى ماهر
    نحن شعوب متدينه لانقبل ان يسخر من كتب الله اى كانت
    اخى ماهر انا مشكلتى الاخلاقية لاتوثر على ما اكتب سواء بالكم او بالكيف
    ولبال اقول انى سيد الاخلاق وولى متدين بل انا شاب عادى اخطاء واصيب
    اذنب واتوب ولذلك اخى الكريم كتبت لك ذلك
    ويا اخى انا لست ضحية مجتمعات مريضة مثلما صور لك عقلك الكريم بل انا تاجر كثيرا الاسفار تعاملت من كل الناس ابتداء
    من اهل الحجاز الى ابناء اروبا وامريكا فا انا اجيد الفصل بين مشاعرى الشخصية ومشاعرى كا تاجر
    نهايتة اشكرك على سعه صدرك واهتمامك بالرد
    خاصه اننا من هواه الكتايلة باالعاميه
    اى زملاء فى نفس المضمار
    دمت بخير
    http://www.nus-sa.com/vb/showthread.php?t=504

    ردحذف
  6. اخويا العزيز فارس الحياة
    ههههههههههههههه كل اللى كتبته كوم ونهايته اللى كتبتها فى نهاية رسالة كوم تانى
    واضح قوى انك زهقت منى ههههههههههه…. لكن انا مش بس مزهقتش لكن كمان
    انا بشكرك جدا على الرد وبعتبر ان الحوار والاختلاف وتقبله هو الفرق بين مجتمع
    متحضر ومجتمع مايقدرش يعيش الا بنفى الاخر ودا مالوش علاقة بشرق وغرب …
    نرجع بقى للموضوع الاساسى و اسمح لى ابدأ معاك باللى من السهل اثباته مش من
    الاهم ..
    اولا: نبدأ بكلمة الرب اللى انت بتعترض على استخدامها …. فى القران فى قصة سيدنا
    يوسف ربنا بيقول . .. “لولا ان راى برهان ربه ” وتكاد تجمع كل كتب التفسير على
    أن ماراه يوسف كان هو زوج زليخة لكن لانه صاحبه ، مالكه اطلق القران عليه لفظ
    الرب .. وفى قصة ابرهة نجد أن جد النبى يقول لابرهة الحبشى . .. ” انا رب الغنم أما
    البيت فله رب يحميه ” …. فكلمة رب لا ترتبط بالضرورة بالتأليه بل وفقط بالامتلاك ..
    فانت رب البيت (الزوج).. وهذا رب الغنم (مالكها ) ورب السلطة هو الحاكم .. اعتقد
    ان هذه نقطة سهلة الاثبات ولا تمس مقدسك
    ثانيا : الكتب القديمة “المقدسة” .. لا حظ عزيزى انى قد وضعت منذ البداية كلمة
    المقدسة بين معكوفتين وهو ما يعنى أنى ارفض او اعارض هذا الوصف فنحن لا
    نتحدث عن الكتب الدينية المنزلة من السماء بل نتحدث عن كتب قديمة وقصة الخلق
    (بغض النظر عن اسم البطل ستجد انها قديمة قدم الانسان الاول وانها توجد بصورتها
    فى اقدم الحضارات ولن نزيد هنا حتى لا تعتقد اننا نمس بمقدسك لكن اذا اصررت على
    فكرة ان اول من تحدث عن الخلق هو التوراة فانا كنت اقصد بالكتب المقدسة القديمة
    التوراة التى عند اليهود الان والتى تصور الانبياء على انهم ناس لا اخلاقيين لذلك
    يمكن نقدها بسهولة ، لكن هذا لا يمنع من ان ادم القصة لا يمت باى صفة لادم المقدس
    فهو مجرد رمز لتأكيد البدايات فقط … النقطة ده مهمة جدا خلى بالك ادم القصة مجرد
    رمز لا يمت لادم المقدس التوراتى بصفة
    ثالثا : حكاية احنا شعوب متدينة ايه انت شايف ان احنا ماتشملنيش ولا ايه
    هههههههههه… طبعا احنا شعوب متدينة وبنكتب فى اطار مقدس بنحافظ عليه لكن
    اللى واضح ان المقدس فيه خلط بينه وبين تراث شعبى دخله وكمان فيه تأثيرات
    اجتماعية بتخلينا نوقف عقلنا عن التفكير البسيط .. خلى بالك انا متأكد انك عارف ان
    كلمة رب يمكن استخدامها فى اى اطار مادام المقصود الملكية ، لكن ربما تبحث انت عن
    تفسير لماذا اثارتك هذه الكلمة فى النص ؟ وبالمناسبة هنا لو عايز تعرف اسامى كتب
    مقدسة قديمة فانا مثلا اقولك ان كتاب الموتى كان يعتبر كتاب مقدس قديم وغيره كتير
    رابعا : انا احسدك على احساسك بانك شاب عادى لان ده نعمة فى هذا الزمن اللى كل
    الناس فيه غير عاديين .. سوبر مان زى ما يقال .. لكن انا كمان ماقلتش عليك انك
    ضحية المجتمع والا ابقى ببراءك مما تفعله فى المجتمع ههههههههههههههههه فانا
    لو تماشيت معاك فى طريقة ومنهج التفكير لكنت انت المدافع عن الله وانا الملعون الذى
    خرج من الملة .. تقصد او لا تقصد لكنه المنهج .. وهنا يظهر المجتمع الم اقل لك من قبل انه مجتمع مريض
    خامسا : جميل انك بتكتب بالعامية وانا الحقيقة طبعا باقرا اللى بتكتبه وبالتأكيد فى حاجات جميلة ، تستحق اننا نتوقف عندها ، ونعلق عليها كتير وماعرفش انت بتعانى هجمات بسبب دا ولا لا ؟ لكن فى الحقيقة انا كتير ما بتثير المسألة ده مشكلة عند بعض الناس وبرضه بعضهم او اغلبهم فى الحقيقة بيردها للمقدس وهى مشكلة صعبة كما ترى
    انا سعيد جدا بحوارك دا وارجو انه يكون بداية علاقة جديدة بينى وبينك … طبعا فى حاجات كتير كان الواحد مفروض يقولها لكن كفاية علشان مانخدش حق ناس تانية فى القراية والكتابة
    اشكرك يا فارس الحياة ومتزهقش ..
    تحياتى

    ردحذف
  7. فارس الحياة
    اشكرك اخى ماهر للاهتمام برائى المتواضع وواضح انه فعلا ستكون بدايه صداقة جميله بيننا
    اشكرك على توضيحاتك لى رايك المصيب الذى اعتز به كثيرا
    ولك منى تحياتى وانتظر منى رساله خاصة لبداء تعاون ادبى بيننا
    http://www.nus-sa.com/vb/showthread.php?t=504

    ردحذف