الثلاثاء، 9 أبريل 2013

الحانوتى والحساب


الحانوتي والحساب

فاكرين لما زمان قلت لكم إن النقاش* دا أهم واحد في الدنيا، في الحقيقة أنا فعلا كنت فاكر كدا، لكن إللي بان لي بعد العمر الطويل دا، إن النقاش مش أهم واحد في الدنيا، هتسألوا طبعا أُمّال مين؟..  هأقول لكم وهتستغربوا.. الحانوتي.. الحانوتي هو أهم واحد في الدنيا ده.. ليه؟.. لأنه هو الوحيد إللي فعلا بيقدر ينقل البني آدم من دنيته الفانية لجنته أو ناره.. حياة دايمة.. علشان كدا ربنا ساب البني آدم يتعلم كل حاجة بنفسه إلا الدفن، لما بعت لي "الغراب"  صديقي العزيز يعلمني الحفر والردم ويمكن يكون رش ميّه -علشان يخضر دنيتي- بس أنا ساعتها ماخدتش في بالي..
دلوقتي نبتدي حكايتنا.. 
من زمان.. زمان قوي.. عايش حانوتي.. محله صغير يميزه عن باقي محلات الشارع بيبانه السودا ويافطة كاتب عليها "نوصلكم… نريحكم… نحاسبكم".. الناس كانت دايما لما تعدي من قدام  دكانه..  طبعا بتتشائم دا العادي، لكن كمان كانت بتستغرب قوي من حكاية "نريحكم، ونحاسبكم" لأنهم كانوا فاهمين المقصود ب "نوصلكم" أو همَّ فاهمين كدا.
في يوم وهو قاعد ساعة مغربية  على باب دكانه جاله راجل عجوز
- سلام عليكم
- عليكم السلام
- عايز أدفن
- مين مات؟
- أمي
- أمتى؟
- من زمان.. بس النهاردا جت لي في المنام، وطلبت إنها تندفن.
ماحتارش ولا استغرب.. هو عارف من كتر ما شال وحط إن مش كل الناس إللي بتموت بتندفن يوم موتها، زى ما كثير من الناس إللي فاكرين نفسهم عايشين همَّ في الحقيقة ميتين ومدفونين كمان.
- وماله.. إحنا مالناش إلا راحتك وراحة الميت… احك لي قصتك
- أبدأ منين؟.
- ابعد عن يوم ميلادك واحك من أى حتة.. المهم أبدأ.
- ما أقدرش أقول إن هى ده لحظة بداية الحكاية، لكن أول كلمة أفتكرها لأمي.. لما كان يطول بىّ السهر.. دايما كانت تضحك في وشي وتقوللي..
: يا ابني روح نام علشان النهار يطلع، طول ما أنت سهران مش هيجي نهار، مش هيتفتح باب للرزق، هيموت حلمك مخنوق م الضلمة.
ماكنتش فاهم، وكنت دايما أسألها.. فتحكي حكاية من حكايات واحدة اسمها شهرزاد بالنسبة لها كان النهار نجاة لإنه مكان نوم شهريار..
مرة رمت علىّ سؤال.. يومها كانت لسه راجعة من دفنة أبويا.. ماليها الحزن ومغطيها تراب القبر وملونها السواد..
: تفتكر ليه الدنيا من بين كل الأشكال إللي اطرحت قدامها - من أول ما بدأ الكون – اختارت نص أبيض ونص أسود؟.. وليه اختارت اللغة لنفسها تنقسم نصين … إما الفرح وإما حزن؟!.
مش فاهمك يا أمّى…
- أنت فاهم؟
الحانوتي يهز الراس…
-  احك قصتك..
أيامها.. كنت بحب الليل أكثر من النهار، يمكن لأن صوت الباجور فيه  بقى أوضح من أى صوت، هتسألني وإيه جاب الباجور؟… لازم هى.. أنا صحيت في يوم لقيته فوق رأسي.. "بيرغي".. حكاياته إللي بدأها معاها.. الدوشة إللي كانت دايما تنقطع لما ميّتها تفور، فيطفى…
كنت باحبه، رغم إن الطبيعة بتقوللي إنها بتاعتي أنا بس، وإنها مش ممكن تقبل القسمة على اثنين….
ويمكن لأن سما الليل الصافية  كانت بتسمح للنجوم توصل لشباكي وتقف قصادي تشاور وتناغش وتلاعب لحد ما في يوم اتعلقت بواحدة منهم  (قوي).. ساعتها قالت لي..
: يا ابني إللي بيتعلق بالنجوم يبقى بيحلم، بيبقى متعلق في حبال دايبة.. إن ماكنتش خايف على قلبك خاف على راسك.
واختفت النجوم، وفضيت السما… وخسرت قلبي..
- وبعدين.
كبرتُ، وكبرتْ… بعدتُ، فبعدتْ… مشي الباجور وسابها لوحدها… زرتها مرة..  أفتكر مرتين..   يمكن ثلاثة.. في كل مرة كانت بتبقى قريبة قوي وكنت بأبقى  بعيد جدا… عايز تسأل عن الباجور… سمعت مرة إنه هب فيها، ومرة مالقتش ثمن الجاز علشان تولعه، ومرة لمحته ولمحت جاره بتطبطب عليه.. ومرة، ومرة… سمعت، لكن لحظة الفراق ماعشتهاش ولا حتى لون، لكن كانت مرسومة على وشها خطوط..
طلبتني في مرضها الأخير.. أقول لك الحق ماكنتش فاضى.. أنت عارف مشاغل الدنيا والبيوت.. لكن لما ألحت رحت.. كانت اتغيرت خالص.. شفت ضحكتها ميتة جنبها على السرير، وشها مكرمش كأن الأيام كانت بتعجن فيها، بياض عينيها كان على وشك إنه يقهر السواد فيسود الظلام… حاولت تشد الوش، تلمع الصوت، تدخل نور عينيها في عيني.. حضنتني  ومسحت دمعة، يمكن دمعتين.
"ليه اللغة حصرت نفسها في الفرح أو الحزن، وليه القسمة بين الأبيض والأسود؟"
كنت بحبها قوي بس لازم أمشي… كنت مشتاق – قوي – لأيام زمان، لكن زمني كان بيطاردني… كان نفسي – قوي – أبكي في حضنها وأسمع ضحكتها، لكن دموعي ضاعت مني وضحكتها ماحضرْتش حتى دفنتها… قلت لها هاجي تاني.. وخرجت ونسيت..
"ليه القسمة بين…. وليه اللغة….؟"
أقول لك الحق.. مرة سألت نفسي إحنا ليه كدا.. هو الفراق قدر ولا إحنا إللي بنختاره، لكن لما خبط السؤال بابي، كان الصبح عايز يطلع والليل زهق مني فشدني للنوم.. للحلم.. وفي الحلم جت و سألتني…  وحكت حكاية لشهرزاد…
أنا حزين لأني ماقدرتش أجمع حكاياتها في كتابي، تعتقد هيجي إللي يقدر يجمع الحكايات؟
-
- كنت متجوز.. مراتي ماتت من زمن أطول من زمن موت أمي..
-
- أنا عمري ما دفنت حد، حتى قصة الحب إللي عشتها وضاع بسببها قلبي، لسه شايلها جواه مادفنتهاش.. يمكن في يوم تاني أقدر أعدي عليك علشان ندفنها هى كمان.
-
- أيوه.. عندي ابن وحيد.. متجوز وعنده بنت فيها شبه كبير من أمي.. مدة طويلة مشفتهاش.. من ساعة ما كانت لسه طفلة بتدور على مستقبلها في الأرض وهى بتحبي..
-
- بيزورني.. ما أقدرش أقول لا.. لكن من كام سنة.. قبل الخطوط ده ما تترسم على وشى، والشعر دا ما يبيض، وتقع منى اسناني والسنين.. ماجاش…
خايف اضطر أبعت له بعد ما تموت ضحكتي إللي  بدأت تخرج من عندي وتتوه، فأدور كثير لحد ما ألقاها نايمة  فى شارع أو مرمية في صفيحة زبالة.. نفسى أتأكد إنه هيقدر يرفع خشبتي ويشارك في دفني، ويرش المية على تربتي (يمكن تخضر دنيتي)  ويقرا علىّ الفاتحة.. نفسي.
هز راسه وسابني.. قام فتح درجه.. خرج منه خشبة وحتة قماش بيضا قد الكف.. قعد قدامي.. طبطب علىّ وقاللي..
- شوف أنا ما أقدرش أضحك عليك.. الدنيا كاس داير، إللي تصبه فيه هو إللي هتشربه.. كمان مافيش إجابات جاهزة علشان تريح نفسك أو أريحك.. الدنيا مش كدا، لازم تلاقي إجاباتك لنفسك، هو دا الحساب إللي لازم تدفعه… لكن أنا أقدر أقول لك إن هى عملت إللي عليها، وإن أنت مطلوب منك إنك تعمل إللي عليك.. خد.. روح اعمل زى ما عمل أخوك.. احفر وحطها فى تربتها واردم ما تسبش لحكايتها في الدنيا أثر، يمكن دا يخليها تبطل تطلع في حلمك، وألحق إللي بيضيع ماتستناش لما الدنيا تكمل كرمشة وشك وتموت ضحكتك.. ابنك لسه مابقاش بعيد، مابقاش حلم..
وضحك.. ضحكة صافية، كأنها بحر بيغسل ويطهر..
 قام العجوز.. مسح على وشه بإيده، نشف دمعته.. بانت له سما صافية.. شاف على البعد غراب طاير.. استعجب وبص للحانوتي.. وسأله..
- لما هو لسه بيعلم.. بيحفر ويدفن ويردم ويمكن يكون بيرش مية.. أمّال أنت بتعمل إيه؟.. ليه ربنا بعتك؟..
فشاور الحانوتي ليافطته.. وقفل اليوم.
عارفين.. الحكاية ده مش زى كل الحكايات إللي كتبتها قبل كدا، مش أغرب، لكن مختلفة.. يمكن لإنها حكاية الحانوتي آخر واحد بنشوفه قبل ما يتقفل علينا القبر ويمكن لإن كتير مننا بيقضى كتير قوي من عمره ويمكن يموت كمان من غير ما يفهم أو يوصل إلى حقيقة  إن الدنيا كاس داير وإن حسابك من كاسك.. وراحتك في إيدك.. أنت فاهمني..؟؟!!

* ترجع اهمية النقاش إلى أنه يستطيع تغيير شكل الدنيا عن طريق اعادة دهانها بألوان فاتحة .. يمكن العودة إلى المدونة لقراءة حكاية النقاش واللون .

هناك 64 تعليقًا:

  1. رقية راحمى
    قصة مؤثرة وجميلة.. فعلا حسابك من كاسك . . ..وراحتك في إيدك ..عبرة لكل ناس تسلم تحياتي وتقديري اليك ..
    الخميس، الساعة 05:02 مسا
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  2. محمد سلطان
    لأنك بتكون بين إيديه يقلبك كما يشاء وأنت لا حول لك ولا قوة .. وأتحدك إن قدرت تنطق ساعتها وتقول الماء ساخن برده شويه
    الخميس، الساعة 05:07 مساءً‏ ·
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  3. كمال رشيد
    صلى الله عليه و سلم ) ( معالجة ملك الموت أشد من ألف ضربة

    بالسيف وما من مؤمن يموت إلا وكل عرق منه يألم على حدة ))

    ( رواه أبو نعيم عن عطاء بن يسار ، في الحلية مجلد 8 ص 201 )
    تحياتي ..
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  4. غصون
    قصة جميلة الموت علينا حق …شكرا Maher Tolba

    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  5. سيدة الغروب
    لانه يا استاذى درس العمر كل حكايه لها هدف ومعنى ومن وراها درس فى صورة حكمه ……..ودرس العمر دا درس لحياه ابديه بعد الموت بتشكلها خطواينا فى الحياه والحكيم المره دى شخص مش عادى شخص شاف تاثير الموت على كل الوشوش باختلافها
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  6. ساره نور
    حسابك من كاسك _ وراحتك فى ايدك ….فعلا
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  7. جزيل شكرى استاذة رقية .. اتمنى لك التوفيق الدائم

    ردحذف
  8. محمد سلطان صديقنا العزيز سعدت جدا بمرورك وتعلقيك

    ردحذف
  9. لو قريت الحديث ده يا كمال قبل القصة لغيرت العنوان

    ردحذف
  10. اشكرك استاذة غصون على المرور والتعليق

    ردحذف
  11. الصديقة العزيزة سيدة الغروب .. كل التحية والتقدير لكل كلمة عطرة تتركيها دائما على صفحاتنا .. اتمنى تكونى بخير

    ردحذف
  12. صديقتنا العزيزة سارة سعيد بمرورك الكريم .. تقبلى تحياتى

    ردحذف
  13. محمد خطاب
    جميلة تحياتي
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  14. صفا مكاوى
    وحددددددددددددوا
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  15. مدحت طلبه
    جميل ..
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  16. مدحت منير
    تصور وبعد كل ده يطلع واحد مصدق نفسه وبيقول بشكل قاطع العامية مش لغة كتابه
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  17. دينا سمير
    مبدع كالعادة …… أستاذي وأفتخر :))
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  18. دينا سمير
    بس برده واحشنى جداً والله :)

    ردحذف
  19. اشكرك اخى محمد خطاب .. يسعدنى مرورك

    ردحذف
  20. صفا باشا قصدك ادفنووووووووووووووووه هههههههههه

    ردحذف
  21. متشكرين يا مدحت باشا

    ردحذف
  22. فى النهاية من سيقرر هل اللهجة العامية تصلح للكتابة ام لا هو الاعمال المكتوبة بها .. وفى النهاية الايضا العمل الجيد سيفرض نفسه .. اتمنى ان يكون لاعمال نصيب من الجودة .. اشكرك جدا صديقى العزيز مدحت منير .. واتمنى ان تظل هذه المتابعة لاعمالنا دائما وان نرى دائما كلماتك الطيبة

    ردحذف
  23. دينا اشكرك جدا وانت كمان وحشانى خالص

    ردحذف
  24. اشرف الخضرى
    ألحق إللي بيضيع ماتستناش لما الدنيا تكمل كرمشة وشك وتموت ضحكتك ……مبدع متمكن وشاعرية هائلة فى كثير من المواضع تكاد تغنى بالحانها…تقديرى ومودتى استاذ ماهر
    http://www.facebook.com/omer.hammash#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560

    ردحذف
  25. سارة احمد
    أستاذ ماهر طلبة أبدعت في التعبير عن فكرة الموت والحياة وعملية الانتقال من الحياة إلى الموت سواء بالموت الحقيقي أو المجازي!

    كثيرون هم من يتنفسون وهم أموات!!

    وكثيرون من دفنوا دون أن يموتوا ولن تهدأ أرواحهم إلا حين تستكمل مراسم دفنهم!

    نص مربك جداً أستاذ ماهر

    تحياتي
    http://www.alorobanews.com/vb/showthread.php?p=324357

    ردحذف
  26. اشرف صديقنا العزيز سعيد جدا بكلماتك .. جزيل شكرى

    ردحذف
  27. محسن يونس
    أمثولة ولا أغالى كتبت بلغتها لتصل الماضى بالحاضر ، وتعيد للحكاية مكانها ورونقها الذى ينبغى علينا جميعا أن ننحنى أمام سطوتها .. شكرا لك كاتبنا المبدع ماهر طلبة
    http://www.facebook.com/#!/notes/maher-tolba/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9/174808332578560?notif_t=note_comment

    ردحذف
  28. د . ثروت العكاشة
    أخي الجميل/ ماهر طلبة
    القصة كفكرة في منتهى الجمال وبها العديد من الفن الجميل والفكر الواعي..
    لكن يا صديقي الكتابة بالعامية هكذا لا تعطي الجميع استساغتها أو حتى فهمها لدى القراء العرب قليلي المعرفة بلغتنا العامية والدارجة..
    أنت بهذا تظلم العمل جدا، فلا يتعرض له أحد بالنقد والتحليل،
    السرد لابد وأن يكون بالفصحى، أما الحوارات فيمكنك كتابتها بالعامية واللهجة الدارجة..
    أخي ماهر .. أمتعتني قصتك
    مودتي وباقات ورد
    د/ ثروت عكاشة السنوسي
    مصــــــــــــــــــــر
    http://www.kanadeelfkr.com/vb/showthread.php?t=22725

    ردحذف
  29. نعيم الاسيوطى رئيس قسم القصة والرواية
    يثبت النص لمدة ثلاثة أيام
    مع الشكر والتقدير
    تحيات
    لجنة القصة
    http://www.kanadeelfkr.com/vb/showthread.php?p=283091#post283091

    ردحذف
  30. محمد النعمة بيروك
    أهلا بك أخي القاص ماهر ونص “الحانوتي والحساب”..
    نص معبِّر وطريف في الوقت نفسه.. وباستثناء لغته فقد اعتمد هذا النص الحوار والاسترجاع، كما اجتذب المُتلقي بعناصر التشويق والتنبيه ومخاطبة القارئ..
    ربما هي الرغبة في خوض تجربة أخرى في القص بالنسبة لك، لكنني أضم صوتي إلى صوت أخي القاص والناقد د.ثزوت.. فأنا لم أتشرف بإتقان اللهجة المصرية، وقد تكبدتُ عناء قراءة النص الذي أعتقد أن مكانه ليس هنا في قسم القصة بل في أحد أقسام العامية.. فأنا أتفهم أن يكون الحوار عاميا لكنني لا أستصيغ هذه العامية في ما عدا ذلك..

    إنها وجهة نظري التي أحببت أن أعبر عنها هنا، والتي لا تمنعني من القول أن العمل في حد ذاته تجربة جديدة، ناهيك عن أسلوب النص الذي تميز بكثير من التقنيات القصصصية الرائعة.

    أشكرك، وأتمنى لك التوفيق.
    http://www.kanadeelfkr.com/vb/showthread.php?p=283091#post283091

    ردحذف
  31. نعيم الاسيوطى
    كل الأمنيات الطيبة لشخصكم الراقي
    مع تحيات
    لجنة القصة

    http://www.kanadeelfkr.com/vb/showthread.php?p=283091#post283091

    ردحذف
  32. استاذنا الفاضل دكتور ثروت .. اشكرك جدا على هذه الكلمات الطيبة ، واقدر تماما ما تقدمه لنا من نصح داخلها .. واتفهم تماما قلق البعض من عامية السرد ( وان كان حكاية عدم الفهم والمنع من التذوق تصطدم بسرعة بمدى ما يحظى به شعراء العامية المصرية من شهرة ، وكتاب المسرح العامى المصرى وحتى المسرح التجارى المصرى والذى يعتمد على العامية وياتى له العرب ليشاهدوه .. بل فى داخل القصة نفسها حيث نقبل وجود الحوار بالعامية دون الوقوف امام قضية الفهم ) .. لكن واصدقك القول حين اكتب لا يكون فى راسى لغة للنص بل يخرج النص بلغته او لهجته لذلك اتفهم تماما لكن ربما الشكل الذى يحمله العمل يفرض دائما عامية اللهجة .. مرة اخرى استاذى الفاضل اشكرك جزيل الشكر واتمنى ان تستمر متابعتك لاعمالنا دائما
    تحياتى

    ردحذف
  33. نشكرك جدا استاذ نعيم ونشكر الادارة على هذا التقدير .. اتمنى لكم التوفيق الدائم
    تحياتى

    ردحذف
  34. شاكر السلمان
    مصافحة أولى لحرفك الجميل

    مرحباً في دارك هذا ونتمنى لك طيب الإقامة

    لك الود
    http://nabee-awatf.com/vb/showthread.php?p=95898&posted=1#post95898

    ردحذف
  35. عواطف عبد اللطيف
    إن الدنيا كاس داير وإن حسابك من كاسك ..وراحتك في إيدك

    هذه هي الخلاصة

    علينا أن نرضي ضمائرنا قبل كل شيء
    ونعطي ما مطلوب منا وواجب علينا غير معللين بزحمة العمل ومشاغل الدنيا ولهوها
    فالرحمة والبر والتواصل مطلوب
    وما نزرع نجني

    أهلاً بك بعد غياب طويل على ارض النبع وبإطلالتك
    أتمنى لك طيب الإقامة
    دمت بخير
    تحياتي
    http://nabee-awatf.com/vb/showthread.php?p=95898&posted=1#post95898

    ردحذف
  36. سولاف هلال
    الأستاذ ماهر طلبة
    استمتعت كثيرا بقراءة هذا النص وتفاعلت معه أيضا رغم أني لست من أنصار الكتابة باللغة العامية التي تضاربت الآراء حولها بين مؤيد ومعارض فمنهم من يقول أنها تقوم بتقريب النص من القارئ ويقصدون بذلك القارئ المحلي ومنهم من يحمل الكاتب مسؤولية الحفاظ على اللغة العربية الفصحى ومراعاة القارئ العربي غير الملم بمفردات هذه اللهجة أو تلك
    أحييك أستاذ ماهر وأرحب بك وبهذا النص الذي كتبته بلغة الحياة كما يقول دانتي
    نتمنى لك طيب المقام في النبع وننتظر حكاية النقاش واللون
    تحياتي وتقديري
    http://nabee-awatf.com/vb/showthread.php?p=95898&posted=1#post95898

    ردحذف
  37. جزيل شكرى اخونا شاكر على كلماتك الطيبة .. يسعدنى جدا وجودى بينكم
    تحياتى

    ردحذف
  38. اشكرك جدا استاذة عواطف للقراءة المقدمة للنص ، كما اشكرك على كلماتك الطيبة واتمنى الا نتغيب من جديد عن المنتدى حتى لا نحرم من هذه المشاعر والكلمات الطيبة والصادقة
    تحياتى

    ردحذف
  39. الاستاذة الفاضلة سولاف … جزيل شكرى للترجيب واتمنى ان يكون وجودنا فى المنتدى مفيد كما نستفيد نحن من كلماتكم … ونتمنى ان يكون وجودنا فى المنتدى سبب لتحبيبك فى اللهجة العامية ههههههههههههه .. فى الحقيقة انا اكتب هذا النوع من القصة وهو ما اسميه حكايات باللهجة العامية لانها الاقرب الى صورة الحدوتة … سانشر الان النقاش واللون واتمنى ان تنال استحسانك
    جزيل شكرى مرة اخرى

    ردحذف
  40. جويتار
    رهان على سعة رؤى المتلقي لكسب الوقفة المتأملة من الحكاية التي وجدتها تعبر عن ماهية الحياة اكثر من ماهية الموت في كينونتها المتعالية التي تصر على البقاء حتى في الحلم وحتى بشكل مجازي واضح احياناً، النص فيه ابداع سردي محكم من خلال التلاعب باطراف الحوار وتحويره حسب معطيات الوجهة التي اراد السارد ان يوصلنا اليها.
    محبتي
    جوتيار
    http://alorobanews.com/vb/showthread.php?p=329216&posted=1#post329216

    ردحذف
  41. أسماعيل ابو بكر
    اعجبتني سيد ماهر مقدمة القصة ونهايتها، جاءت بشكل جذاب، والسرد باللهجة المصرية جاء موفقا وجميلا إلى حد ما.. والعبرة والعظة كانت حاضرة في النص..
    لكن ادماج الحوار مع بعضه أدى حقيقة إلى إرباكي، وأرجو منك أن تتقبل نقدي بسماحة..
    بودي لو كنت قد وضعت علامة تنصيص في الحوار حتى نعلم انتهاء نص الحوار..
    دمت بخير..

    http://alorobanews.com/vb/showthread.php?p=329216&posted=1#post329216

    ردحذف
  42. الصديقة العزيزة سارة .. اشكرك جدا على القراءة المقدمة وعلى رايك فى العمل .. اتمنى لك التوفيق الدائم فى ابداعك
    تحياتى

    ردحذف
  43. جوتيار صديقى العزيز .. قراءة جميلة للعمل .. اشكرك جدا على المجهود المبذول .. اتمنى ان تنال اعمالنا دائما على تقديرك
    تحياتى

    ردحذف
  44. اخونا وصديقنا اسماعيل .. شاكر جدا لكلماتك الطيبة فى حق نص ، كما اشكرك كثيرا على رايك الصريح فيه .. وفى الحقيقة نحن لن نستفيد ونحسن من اسلوبنا الا بالنقد لذلك فنحن نرحب دائما بكل ملاحظة تمس النص وليس مناقشة الملاحظة معناها رفضها او العبور عليها لكنه محاولة وفقط للتواصل وتكملة للاستفادة .. بالنسبة للحوار داخل النص .. فهو موضوع بالفعل بعد شرطة وعلى ذلك فكل ما غير ذلك هو سرد حكى .. قد يتغير الضمير “الحاكى ” كنوع من اللعب بالسرد وعلى السرد لكن يبقى انه حكى وليس حوار … ويعتبر التداخل فى النص جزء من تكوينه .. أشكرك جدا لاثراء العمل بالنقاش وننتظر دائما هذه الرؤيا الثاقبة لاعمالنا .. تقبل خالص شكرى

    ردحذف
  45. بالمناسبة يا دكتور ثروت نحن ننتظر من امثال حضرتك ممن يتذوقون اللهجة العامية وهى ليست غريبة عنهم ان يساهموا بدور جيد فى نقد العمل .. ربما يقرب هذا النوع من الدراسة والنقد العمل الى الاخوة غير متذوقى العامية المصرية ..ولك جزيل الشكر مقدما

    ردحذف
  46. عبد القادر الحسينى
    بسم الله الرحمن الرحيم
    المبدع ماهر طلبة
    لايفسد إختلاف الرأى للود قضية
    مع احترامى لوجهة نظرك فى الكتابة بالعامية
    فهناك من الفصحى البسيطة مايفى بالغرض تماما
    إنها لغة القرآن وأحد أهم أسباب توحد الأمة ونهضتها وقد صمدت على رغم توالى العصور وتقبلت كل جديد حتى صار عربيا
    تحياتى لإبداعك الجميل
    دمت مبدعا
    تقبل تحيات
    طائر الفجر

    http://www.kanadeelfkr.com/vb/showthread.php?t=22725

    ردحذف
  47. اخى العزيز محمد .. اشكرك جدا على كلماتك الطيبة .. كما يسعدنى كثيرا أن يثير نصنا حوارا وجدلا داخل المنتدى و قد قدمت فى ردى على دكتور ثروت وجهة نظرى التى ارجو ان تكون مقنعة والتى اعتقد انها تشمل ايضا جزءا مهما مما ورد فى مداخلة حضرتك … وانا اتفهم كل وجهات النظر ويسعدنى دائما تلقيها وتقبلها .. يبقى فقط فكرة نقل العمل الى مكان غير مكان القصة ووضعه فى احد اقسام العامية .. طبعا بما اننا نتحدث عن قصة فدا هيبقى صعب مادام لا يوجد قسم للقصة القصيرة العامية .. اشكرك جدا
    تحياتى

    ردحذف
  48. جزيل شكرى للاستاذ نعيم وللجنة القصة .. واتمنى لها وللمنتدى الرقى والتقدم
    تحياتى

    ردحذف
  49. أخويا العزيز عبد القادر .. اشكرك جدا على وصفنا ووصف ما نكتبه .. كما اتفق معك تماما على ان الاختلاف فى الرأى لا يفسد ولا يجب ان يفسد ابدا للود قضية .. واضيف من جانبى ان الاختلاف هو السنة الكونية .. وهو الوسيلة الوحيدة للتطور والرقى .. واتفهم تماما وجهة نظرك .. لكن ومن باب ان يعرض كل منا وجهة نظره فقط .. حتى نكون واضحين تماما ارى الاتى
    1- لا يقلقنى شئ فى الدنيا قدر هذه الجملة التى تقال بمنتهى البساطة .. ان العربية هى لغة القرأن .. دون ادراك لان هذا يؤدى بنا او على الاقل عند البعض الى تقديس اللغة العربية … التى هى لغة مثل اى لغة تخضع للميلاد والموت والتطور بينهما .
    2- الحديث عن توحد الامة .. بالتأكيد هذه نكتة صرنا نطلقها من باب التخفيف عن انفسنا فعن اى وحدة نتحدث فالغرب الاوربى المتعدد اللغات والاجناس اكثر وحدة وتماسك من هذه الامة التى نفتخر بان اللغة “توحدها” .. ما يوحد الناس هو المصالح لا اللغة ولا الجنس ولا ما نحاول ان نوجده من باب العجز عن امتلاك امكانية حقيقية واسباب حقيقية للتوحد .
    3- اعتقد ان كلمة و”نهضتها” لا تحتاج حديث او برهان او تعليق
    4- وبالمناسبة السعيدة يخطر فى بالى هنا هذا النقاش الذى دار بين طه حسين والرافعى ” ربما تكون الذاكرة تخونى فى هذا الاسم ” حول لغة طه حسين حيث ردد الرافعى نفس الحجج ووصف طه حسين بما وصفنا به .. بل كان يتهم بان لغته ستدمر العربية الفصحى .. هكذا الزمن .. وهكذا الايام ..
    اخيرا اشكرك جدا اخى عبد القادر على هذا الحوار المثمر الجميل واتمنى ان تنال اعمالنا دائما على مثل هذا الاهتمام .. واشكر كل من مر من هنا وترك رايه .. وكل سنة والجميع بخير وسلام
    تحياتى

    ردحذف
  50. فراس حمودى الحربى
    ماهر طلبه

    ———- /// ايها الماهر ماهرة هي اناملك بما خطت لك الرقي وسلمت حرا

    شكرا دمتم سالمين ياابناء النور

    تحياتي الفراس الى الابد سفير النور للنواسا الحسنة
    http://www.alnoor.se/article.asp?id=123804

    ردحذف
  51. باحث صغير
    القصة رائعة و معبرة لكن لو كانت بالعربية الفصحى أو توضيح اللغة العامية أكثر …
    شكرا لك و لقلمك

    Read more: الحانوتى والحساب - قصة قصيرة | وطن http://www.watan.com/%D8%A3%D8%AF%D8%A8-%D9%88%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%89-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9.html#ixzz1WbqMtjW4

    ردحذف
  52. مراد عبد
    الاديب العزيز ماهر طلبه مساء الخير
    قرأت نصك واعجبني حرصك على ان يظل النص يتدفق حكمة الى النهاية .. لكني ورغم حبي للهجة المصرية لا اجد مسوغا مقبولا لكتابة النصوص الادبية باللهجة الدارجة ربما يكون المسرح استثناء .تمنيت لو انك توقفت عند حدود المقدمة - وقد لونتها - لتشرع بعدها بصياغة نصك الثمين باللغة الفصيحة . وجدتك وضعت للنص خاتمة لا لزوم لها في رأيي .

    امتناني للامتاع وتمنياتي القلبية بكل التوفيق .
    http://academiat.com/vb/viewtopic.php?f=63&t=2325

    ردحذف
  53. اخى مراد .. اشكرك اولا على قراءة النص حتى نهايته فعبد الرشيد لم يستطع قراءة النص السابق واكتفى بان يعبر عن رفضه الكتابة بالعامية المصرية …
    ثانيا .. اشكرك على وصف النص بالثمين
    ثالثا .. اعتقد دائما - وهو ما نخطأ كثيرا فيه - أننا لا نستطيع ان نفصل شكل العمل الادبى عن مضمونه .. وانا اكتب حكاية والحكاية دائما ما يكون لها هذا الشكل .. قد يصيغ البعض الحكاية بالفصحى .. لكن هنا يكون قد اختار الانحياز الى كلاسيكيات الادب وقواعده الاجتماعية السائدة ، دون مراعاة ما فى هذا من عبور لشكل الحكاية ذاتها .. حتى خاتمة النص هى جزء من اسلوب الحكاية لذلك لا يمكن ان نراها هل هى ملائمة او غير ملائمة الا فى اطار الحكاية ..
    فى النهاية سعيد جدا اخى مراد بهذا الحوار الممتع وممتن كثيرا لتعليقك ومرورك
    تحياتى

    ردحذف
  54. عبد الرشيد حاجب
    حرام يا شيخ ماهر ، أنا لم أقل ولن أقول العامية المصرية ، أبدا ..أبدا . ولو كان النص بعامية حومتي ومدينتي كنت رفضته ،
    ثم إنني لا أنكر أن ثمة نصوص لا يمكن كتابتها بالفصحى ، لكن نصوصك وبلمسات خفيفة تحولها إلى تحف رائعة ، وبالعربية الفصحى القح وتنتشر انتشارا واسعا رغم كون العامية المصرية مفهومة عند غالبية العرب …
    وهذا النص راق لي ، لا من حيث لغته ، بل من حيث حكائيته الرائعة ، وما تخلله من فلتات فنية هنا وهناك .

    مودتي.
    http://academiat.com/vb/viewtopic.php?f=63&t=2325

    ردحذف
  55. ههههههههههه .. متشكرين يا عمنا على اللقب … انا ماكنتش اقصد اى شئ سيئ حين اشرت الى عدم استطاعتك تكملة النص السابق .. انا فقط كنت امارس الدعابة مع صديقنا العزيز واخونا مراد ليس اكثر .. فقد ابعدته هو الاخر اللهجة عن تذوق النص ، لكنه استطاع اكماله .. انا احترم دائما اى نقد يوجه لعمل من اعمالى واحاول ان استفيد من ذلك مهما كان هذا الرأى حتى لو كان ينسف النص من اساسه وسيظل هذا النقد يسعدنى مادام يسمح لى بنشر النص ولا يتم حذفه او منعه .. وها نحن قد حققنا تقدم لا يمكن انكاره فانت قد اكملت النص لنهايته واعجبت بحكائية النص .. وهو امر لو تعلمون كبير .. سعيد جدا بمرورك وننتظر دائما رايك فيما ننشر
    مودتى وتحياتى

    ردحذف
  56. الشرادى محمد
    أنت فاهمني…؟!
    أستطيع أن أقول نعم. وأجرؤ أن أقول أيضا أن النص كتب بسلاسة كبيرة. تشعر بالعذوبة وأنت تتنقل عبر سطوره. لكنك تحس أن شيئا ما بداخلك لا يستقيم. ربما يرجع ذلك إلى أننا تعودنا على قراءة،و كتابة النصوص بالفصحى جذعنا المشترك.
    لكن ما لفت اتنباهي هو رحابة صدر إدارة المهرجان. لم تلجأ إلى مصاردة النص أو نقله أو حذفه. على خلاف الكثير من المنتديات. هذا يقيم دليلا على سيادة الاختلاف الذي لا يفسد للود قضية. على أن الأكاديمية واحة لحرية الكتابة.
    اشكر من كل قلبي المشرفين على الأكاديمية لروح التسامح التي يتعاملون بها.
    http://academiat.com/vb/viewtopic.php?f=63&t=2325

    ردحذف
  57. اولا اشكرك جدا صديقنا الشردى على كلماتك فى حق النص وبالتأكيد انا اقدر انه ليس من السهل كسر حاجز تكون نتيجة القراءة والكتابة بالفصحى وليس مطلوب كسر هذا الحاجز … لكن ارجو ان نراعى انى اكتب حكاية واخترت هذا الشكل للتحقيق هدف ايصال الحكاية بسهولة وببساطة .
    ثانيا .. بالنسبة للادارة وفكرة المصادرة والحذف طبعا الادارة ماتقدرش دا انا انزل لهم التحرير ماتنساش يا صديقنا اننا فى زمن الثورة العربية ضد الحذف والمصادرة …. ههههههههههه ..
    انا اتفق معك تماما فى ان ادارة الاكاديمية هى ادارة مختلفة ، وهذا طبيعى فهى ادارة من المبدعين وبالتالى فنظرتهم إلى الابداع وطرق التعامل معه تختلف عن من ينقصه الابداع حتى لو كان يجيد الادارة .. ونحن نلمس ذلك ليس فقط من خلال التعامل مع نص مثل نصنا لكن ايضا فى مساحة الحرية التى نتمتع بها داخل المنتدى فى النقد والنشر ولذلك ليس غريبا ان الادارة لم ترفع نص من مكانه مهما كان محتواه او شكله .. وهى بالتأكيد تفهم ان هذا من اهم اسس نمو الابداع واستمراره وتطوره .. كما انها تكثر من مناقشة الاعضاء ومشاورتهم فيما يخص جوانب المنتدى المختلفة .. لهم الشكر ونرجو ونتمنى أن تظل هذه الادارة بهذه السياسة
    اشكرك صديقى مرة اخرى

    ردحذف
  58. الشردى محمد

    الأخ ماهر
    أولا طوبى لأبطال ميدان التحرير. بهرتم العالم بثورتكم المجيد. أتمنى من كل قلبي أن تسيروا بها إلى غاياتكم المنشودة.
    ثانيا عندما أعطاني الأخ محمد يوب عنوان الأكاديمية بمدينة مكناس. لم اتأخر في ولوجها.
    لكن بحذر كبير. تجولت على كل أقسامها.قرأت الكثير من التعليقات. خاصة المشرفين.
    ألفيت فسحة كبيرة من الحرية.
    ألفيت نقاشات قوية مع الحفاظ على العلاقات الودية.
    ألفيت فيها أسلوبا بذاغوجيا لتأطير الذين يتلمسون الطريق نحو الكتابة.
    ألفيت فيها احترام كل الأقلام مهما كانت صغيرة.
    http://academiat.com/vb/viewtopic.php?f=63&t=2325

    ردحذف
  59. twister rashed
    كم هى قليله كلمات المدح عندى لكنك اروع ما قرات فى الادب العربى

    ردحذف
  60. hoda Raschwan
    وكما هى الحياه بين الابيض والاسود والخير والشر اذن ليس هناك بعد ثالث اردت ان تجسد هذه الفكره فاما او .......وان الاختيار هو عمل انسانى حر لا قيود ولا شروط مسبقه وبقدر اختيارك بقدر نتاج هذا الاختيار وعليك ان تخوض التجربه يمكن ان تكتشف بعد فوات الاوان خطأ اختيارك بما جلب عليك هذا الاختيار , ولكن يظل هناك هذه الثنائيه ويظل الاختيار هو قوام هذه الحياه , وتظل هذه النسبيه قائمه فما هو خيرلى قد يكون شر للاخر والعكس صحيح , هكذا دائما على المستوى الانسانى ....... سنظل نختار ونخطىء ونختار ونصدق وهكذا يكون الحساب قد نلمسه او لا نستشعره بتاتا.............ولكنك اردت ان تقول ايضا , ان الخير بين والشر بين ..... وهذا يتعارض مرة اخري مع قضية الاختيار الحر الغير مشروط مسبقا ............ الفكره رائعه والسرد جميل وغير ممل كعادتك دائما .... اعجتنى كثيرا كذلك الجرأة فى تناول هذه الافكار

    https://www.facebook.com/maher.tolba.1/posts/123520257840028?comment_id=59435&offset=0&total_comments=1&ref=notif&notif_t=share_comment

    ردحذف
  61. اشكر جدا صديقتى العزيزة Beba .. وننتظر رايك باستمرار فى اعمالنا .. خالص ودى

    ردحذف
  62. صديقتى العزيزة هدى .. مرة ثانية وثالثة بتكرمينا بما تقدميه للنص ولنا من قراءة وكلمات .. اشكرك جدا ويسعدنى دائما مجهودك وردودك القيمة ... خالص ودى

    ردحذف
  63. مؤثرة جدا وتخطف القلب والروح والعقل تحياتى لكل كلمة كتبتها بجد تخطف

    ردحذف